TOVRONJAKARJI MESEČNO »PRIDELAJO« PET TON ODPADKOV
Parkirišče za tovorna vozila v Gornji Radgoni se duši v smeteh...
Čeprav se izvajalci del na vzdrževanju in čiščenju parkirišča za tovorna vozila na izhodu iz Gornje Radgone v smeri madžarske meje, po trditvah Direkcije RS za ceste, zelo trudijo, krajani in vodstvo radgonske krajevne skupnosti, niso zadovoljni. Pogosto se menda dogaja, da parkirišče, na katerem se dnevno zadržuje več sto tovornjakarjev, ne pospravijo tudi po teden dni in več. Zato se po trditvah vodilnih na KS Radgona, mnogi krajani, zlasti tisti, ki živijo v bližini parkirišča, pritožujejo, saj veter raznaša smeti in odpad vsepovsod okrog. Večkrat je posoda za zbiranje odpadkov prepolna, in jo ne odvažajo, ob tem naj bi nekateri vozniki tudi sami odmetavali odpadke povsod okrog. Zato je vodstvo KS Gornja Radgona že večkrat pisalo na Direkcijo RS za kjer so terjali boljše delo koncesionarja za vzdrževanje in čiščenje omenjenega velikega parkirišča. Ob tem pa naj bi omenjeni vzdrževalci pobirali odpadke tudi kakšen meter izven asfaltiranega dela parkirišča, ker da jih »pridelujejo« koristniki parkirišča. Žal pa je več kot evidentno, da nastala »smetišča« izkoriščajo nekateri domačini, ki na omenjeno parkirišče odpeljejo tudi svoje odpadke.
In namesto, da bi prejeli zadovoljiv odgovor vsaj z obljubami, da se bo to spremenilo, je vodstvo KS iz direkcije dobilo »pojasnilo« kaj in kako izvajajo vzdrževalci ter koliko odpadkov poberejo oz. odpeljejo na deponijo v Puconcih. Po mnenju odgovornih na direkciji tovornjakarji na omenjenem parkirišču, povprečno mesečno „pridelajo“ okoli pet ton odpadkov. Ob glavni cesti G1-odsek Gornja Radgona – Petanjci, v Meleh, se po zagotovilu DRSC, redno vzdržuje: javna razsvetljava (4 drogovi 15 m po 4x400 VTNa svetilke), kamera CCTV, spremenljiva prometna signalizacija za izločanje tovornjakov. Oddelek za redno vzdrževanje prometne signalizacije in opreme cest preko pogodbenega izvajalca (Cestno podjetje Murska) vzdržuje tudi signalizacijo na državni cesti v območju parkirišča in zabojnik s sanitarnimi objekti (WC in tuš kabine), namenjenimi voznikom tovornjakov, ki je bil obnovljen v lanskem letu. Na omenjenem parkirišču izvajalec del rednega vzdrževanja in varstva cest na območju 7 (CP Murska Sobota ) v jutranjih urah opravlja pobiranje odvrženih odpadkov, izvaja pregled košev za smeti ter odvaža zbrane odpadke na deponijo komunalnih odpadkov v Puconce. Med odpadki so pogosto prisotni tudi takšni, ki niso bili odvrženi na samem parkirišču. To so največkrat obrabljene gume osebnih vozil, organski odpadki v obliki drobovine in kož zaklanih živali ter gospodinjski in posebni in tudi gradbeni odpadki. Zanimivo je omeniti, da je pred dnevi nekdo v koš odvrgel celo tri ročne bombe, čeprav je zraven veliki trgovski center, dva bencinska servisa, ter več poslovnih in drugih objektov. Kljub vsemu, na parkirišču je največ plastenk, praznih konzerv raznih pijač, ter tudi steklovine, v katerih se polnijo predvsem žgane pijače. In kam potem peljejo tovornjakarji, ko spijejo kakšen litrček...
„Izvajalec del v jutranjih urah opravlja kontrolo izločališča ter po potrebi čisti na parkirne prostore in zelenice odvržene odpadke, izvaja pregled košev za smeti ter odvaža zbrane odpadke na deponijo komunalnih odpadkov v Puconce. V obdobju od 1. januarja 2006 do 20. februarja 2007 je bilo v obdobju 418 koledarskih dni zbiranje odpadkov izvršeno v 219 dnevih. Zato je bilo porabljenih skupaj 2.427 delovnih ur oziroma v povprečju 180 ur na mesec. To pomeni, da je bilo zbiranje odpadkov, ob upoštevanju vseh koledarskih dni, izvedeno v povprečju vsak drugi dan. V istem obdobju je bilo na odlagališče komunalnih odpadkov opravljenih 85 odvozov odpadkov, kar pomeni, da so bili odvozi odpadkov izvršeni v časovnem intervalu med štirimi in petimi dnevi. Količina zbranih odpadkov je v stalnem naraščanju, saj v zadnjem času na teden izvajalec pobere dobro tono različnih odpadkov. V letu 2004 je bilo iz območja izločališča odstranjenih 28 ton odpadkov, vrednost teh del je znašala 25.321 EUR (6.067.952 sit). V letu 2005 je bilo odstranjenih 36 ton odpadkov, strošek odstranitve je znašal 32.207 EUR (7.718.180 sit), v obdobju od 1. januarja 2006 do 20. februarja 2007 je bilo odstranjenih dobrih 66 ton odpadkov, strošek odstranitve pa je znašal 47.414 EUR (11.362.403 sit). Vzdrževanje čistoče izločališča je oteženo, saj je ob koncu tedna izločališče polno tovornih vozil. Takrat parkira na izločališču in v njegovi neposredni okolici (priključne ceste) vedno vsaj 200 tovornih vozil in najmanj toliko oseb se zadržuje na izločališču. Zbiranje odpadkov je takrat zaradi gneče praktično nemogoče in neučinkovito. Zato je čistoča izločališča najslabša v ponedeljek zjutraj. Do takrat parkirana vozila v nočnih urah zapustijo izločališče. Vozniki čas postanka izkoristijo tudi za čiščenje vozil, večino nastalih odpadkov odmetavajo na tla ob vozilih, na zelenice in tudi za ograjo izločališča in ne v pripravljene posode za odpadke. Ves čas pa popolne čistosti samega izločališča in njegove neposredne okolice zaradi obnašanja uporabnikov izločališča ni mogoče zagotoviti. Ocenjujemo, da za zagotavljanje najboljšega možnega stanja izločališča ni dovolj zgolj vsakodnevno čiščenje izločališča v rednem delovnem času, temveč preprečitev odlaganja odpadkov zunaj izločališča (k temu lahko veliko prispeva lokalna skupnost) ter primermo in odgovorno obnašanje uporabnikov izločališča. Zaradi dokazovanja opravljenega dela čiščenja izločališča je z izvajalcem del sprejet dogovor, da se pred in po vsakem čiščenju počivališče dokumentira s fotografijami”, je med drugim, v odgovoru KS Gornja Radgona in medijem, zapisala Tina Bučić, univ. dipl. kom. iz službe za odnose z javnostmi, Direkcije RS za ceste.
Pojasnila je tudi, da je na parkirišču dobro poskrbljeno za varnost ljudi, ki tam parkirajo, in sicer naj bi ti bili deležni enake zaščite kot vse osebe, ki se nahajajo na območju države. Izvaja se tudi video nadzor, s katerim se neprekinjeno nadzoruje dogajanje na priključni cesti na vzhodni strani izločališča. V nočnem času je izločališče osvetljeno z javno razsvetljavo. Kar se tiče prometne varnosti, se morajo udeleženci v prometu ravnati v skladu s prometno signalizacijo. Za ustrezne higienske razmere je poskrbljeno s sanitarnimi boksi – kontejnerji, postavljenimi na različnih delih izločališča. „Čiščenje boksov se izvaja najmanj dvakrat dnevno. Prisotnost delavca, ki izvaja čiščenje in vzdrževanje sanitarnih boksov je zagotovljena vsak dan. Za sanitarne bokse skrbi podjetje Vigrad, d. o. o. iz Celja. Na Direkciji RS za ceste pa opažamo malomaren odnos uporabnikov do sanitarnih boksov. Zaradi izboljšanja sanitarnih razmer so bile na izločališču 1. marca 2007 ob obstoječih sanitarnih napravah, lociranih na jugovzhodni strani izločališča, postavljene še dodatne sanitarne kabine na severozahodni strani izločališča tovornih vozil”, poudarja Bučićeva, ki dodaja, da niso urejene potencialne poti intervencijskih vozil. Zato se menda za dostop tovrstnih vozil uporabljata obstoječa priključka (uvoz in izvoz na izločališče), ki morata biti prosta, saj je parkiranje na priključkih prepovedano.
Žal pa se tega tovornjakarji, ki pogosto zasedejo tudi vse privatne poti, površine in parkirišča, ne držijo, in bog ne daj, da bi spet zagorelo, kot se je to pred dobrim letom že zgodilo. Sicer pa, čeprav so podatki Tine Bučić zanimivi, vodstvo KS Radgona z odgovorom iz Ljubljane ni zadovoljno. Bolj veseli bi namreč, kot poudarjajo, bili če bi odpadkov bilo manj, enako pa tudi če bi bilo manj tovornjakov, oz. če bi že bil končan pomurski krak avtoceste, ko tovornjaki ne bi več „dušili“ prebivalcev Gornje Radgone, in vseh drugih ob G1/3 od Maribor – do madžarske meje...