60 KILOMETROV ZA 20 CENTOV
Dandanes, ko se povsod prizadevamo zaščititi naravo pred izpušnimi plini in drugimi onesnaževanji, hrupom..., so gotovo dobrodošle novosti in inovacije predvsem pri prevoznih sredstvih, ki sodijo med največje ...
Sin in oče sta v Apaški dolini izdelala prvi moped na elektriko, ki utegne postati pravi boom, ter prevozno sredstvo prihodnosti
Dandanes, ko se povsod prizadevamo zaščititi naravo pred izpušnimi plini in drugimi onesnaževanji, hrupom..., so gotovo dobrodošle novosti in inovacije predvsem pri prevoznih sredstvih, ki sodijo med največje onesnaževalce okolja. In med nadvse uspešne inovatorje s področja prometa se je podpisal tudi 39 - letni Dejan Galičič iz Žepovcev v Apaški dolini. Kot poklicni elektrotehnik – elektronik in veliki ljubitelj tehnike je namreč prišel na idejo, da bi naredil kakšno vozilo, ki bi nas prevažalo nekoliko lažje kot kolo, oz. da ga ne bi morali goniti, potem vozilo, ki ne bi brnelo, in ki z izpušnimi plini in hrupom ne bi onesnaževalo okolje, skratka vozilo, ki bi imelo nekakšen predznak „ekološko“, kar mu je tudi uspelo. „Najprej sem se podal na svetovni splet, kjer sem si malo ogledal kaj že obstaja in kaj bi lahko ponudil sam. In odločil sem se za nekakšen moped na baterije. Po internetu sem poiskal tudi potrebne dele, jih naročil in že pripravil orodje za delo. Dokler so deli prihajali sem največ varil in brusil, da sem dobil ustrezen okvir, zraven je iz Kitajske prišel elektromotor, kontroler – krmilnik za elektromotor, ročice in svinčene baterije, zadnje in sprednje luči, kabel za priklop na elektriko ter drugo drobnarijo. Potem sem vse skupaj sestavil in moped sedaj deluje prav tako kot sem si zamislil in želel“, nam pove Dejan, kateremu je pri celotni zadevi pomagal le oče Vojko. Za delo pa sta porabila približno 30 ur, če bi se še bolj organizirala bi potrebovala še manj časa.
Ravno ob našem obisku v čudoviti Apaški dolini je inovator in ustvarjalec Dejan „krstil“, torej poimenoval, svoje prvo vozilo na električni pogon. Poimenoval ga je: EV-DV 1 (elektro vozilo – Dejan, Vojko – 1), kot prvo električno vozilo, katero sta izdelala sin in oče Dejan in Vojko. Značilnost novega mopeda iz Žepovcev je predvsem v tem, da pelje tiho, brez hrupa, brez izpušnih plinov, da je varno in zanesljivo. Če porabimo elektriko, enostavno zaustavimo pri kakšni vtičnici in ga napolnimo z elektriko potem pa peljemo naprej. Za pol ure polnjenja lahko prevozimo nadaljnjih približno 15 km. Galičičev moped je sploh namenjen krajšim relacijam, kajti ko so baterije popolnoma napolnjene, lahko moped prevozi do 60 km. Maksimalna hitrost znaša 35 km/h, in med testiranjem je ugotovljeno, da s to hitrostjo lahko z enim polnjenjem prevozi do 60 km. „Za eno polnitev akumulatorja potrebujemo en kilovat elektrike, in če ga polnimo iz domačega omrežja porabimo 12 centov. In če še imamo rahle izgube pri polnjenju, lahko rečemo, da za prevoz 60 km porabimo do 20 centov, za 300 km pa en evro. Torej tovrstni prevoz je izjemno poceni“, razlaga Galičič, ki je sicer zaposlen v ljubljanski družbi MDC, kjer se ukvarjajo s tiskalniki, torej nič sorodnega z elektro mopedi.
Svoj novi izdelek, ki je postal prava atrakcija v Apaški dolini, kjer bi ga radi vsi poskusili, je Vojko že predstavil na srečanju doma narejenih „električnih vozil“v BTC v Ljubljani. Moped se je predvsem dopadel mladini, najstnikom in celo manjšim otrokom, saj gre za precej varen izdelek. „Mladi so dejansko bili navdušeni, kar so potrdili vsi, ki so se doslej usedli nanj in se popeljali. Zelo lepo ga je voziti. Primeren je za otroke in mladostnike, saj ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, priporočljiva pa je varnostna čelada. Homologiral ga bom na hitrost do 25 km/h, tako da bo hitrost omejena, in bodoči vozniki ne bodo imeli nobenih težav. Rad bi predvsem, da bi najstniki vozili varne mopede, da so manj moteči za okolico, saj ni hrupa in ropotanja, ob tem je vožnja z elektro mopedom pravi užitek in sproščenost“, pravi izumitelj iz Apaške doline, ki dodaja, da še nikjer ni zasledil predelan skuter, je pa že videl predelana gorska kolesa predelana na baterije. Veliko je tudi električnih avtomobilov, mopedov pa ni.
Novo vozilo, če bi ga začeli izdelovati serijsko, v kar Dejan močno verjame, bi se lahko naredilo za ceno med 1200 in 1500 evrov. Edino kar bi se mogoče lahko spremenilo pri že narejenem mopedu so baterije, zato naš sogovornik zatrdi, da bodo v bodoče vgrajevali nekoliko sodobnejše baterije, in kdorkoli bo naročil novo prevozno sredstvo iz Apaške doline, bodo vanj vgrajeni v tistem času najsodobnejši deli. „Če bi samo slovenski poštarji imeli takšne tihe in neobremenjene mopede, jih še okoliški kužki ne bi napadali“, nam še skozi smeh pove sogovornik Dejan, ki tudi sicer ima veliko žilico za inovacije, kar poleg „elektro mopeda“, za katerega trdi, da sploh ne gre za kakšno hudo umetnost in znanost, potrjuje tudi njegov avtomobil, ki ga 20 - odstotno že poganja vodik...