VSAKO MINUTO TRIJE „TRANZITNI“ TOVORNJAKI

Naval tovornjakov skozi Pomurje se kljub nekaterim ukrepom nadaljuje...
Kljub nekaterim ukrepom, ki so jih izvajali zlasti v času letošnjega poletja, sem sodi predvsem prepoved vožnje ob sobotah in nedeljah, se v Pomurju še zdaleč ne zmanjšuje število tovornjakov, ki grenijo življenje tisočem ljudi med Mariborom in madžarsko mejo. In teko, ne glede na dejstvo, da ima skrajnja severovzhodna regija Pomurje veliko takšnih in drugačnih težav, saj po skoraj vseh kazalcih predstavlja najmanj razvito območje v državi, pa je v zadnjih letih osrednja skrb tukajšnjega prebivalstva povezana s prometno varnostjo. Pravzaprav gre tukaj za nevzdržno stanje, ki ga povzročajo tovornjaki, kateri vsakodnevno drvijo po t.i. 5. evropskem koridorju med Barcelono in Kijevom. In čeprav se je omenjena problematika začela že z osamosvojitvijo Slovenije (takrat je mejo med Slovenijo in Madžarsko pri Dolgi vasi letno prestopilo le nekaj tisoč težkih tovornjakov), ter se posebej povečalo po vstopu Slovenije v EU, in nazadnje ob vstopu Bolgarije in Romunije v EU, pa še vedno ni videti prave rešitve. Pravzaprav se stanje samo poslabšuje, kajti iz dneva v dan, tedna v teden ter meseca v mesec, se število tovornjakov samo povečuje, vse skupaj pa vedno bolj ogroža vse udeležence v prometu ter praktično vse prebivalce, predvsem najstarejše in otroke. K sreči pa je vsaj nekaterim odgovornim že nekaj časa jasno, da se bo stanje spremenilo z izgradnjo pomurskega kraka avtoceste med Mariborom in madžarsko mejo. In če bo šlo vse po načrtih naj bi omenjeno prometnico končali do konca leta 2008, do takrat pa lahko pričakujemo, da bo mesečno samo mejni prehod Dolga vas mesečno prestopilo nad 130 tisoč tovornjakov (letos marca, rekordnih 119.077), kje pa so še drugi mejni prehodi ter lokalni tovorni promet…
Kakorkoli že, po uradnih podatkih PU Murska Sobota je letos januarja mejni prehod Dolga vas prestopilo natanko 97.925 (lani: 68.317, leta 2005: 57.679; leta 2004: 24.957; leta 2003: 22.712) tovornih vozil. V februarju je bilo 103.956 (lani: 70.336; leta 2005: 63.177 - 2004: 29.315 – 2003: 26.764), marca: 119.077 (lani: 80.881; leta 2005: 70.046; 2004: 32.353 – 2003: 30.746), aprila: 100.752 (lani: 73.909; 2005: 73.776; 2004: 29.356; 2003: 29.965), maja: 112.604 (lani: 83,788; 2005: 74.210; 2004: 51.873; 2003: 30.445), junija: 111.544 (lani: 81.864 (2005: 73.930; 2004: 56.540; 2003: 26.643), julija: 113.442 (lani: 83.486 (2005: 73.816; 2004: 61.972; 2003: 30.568); avgusta: 90.643 (lani: 72.512 (2005: 62.507; 2004: 47.951; 2003: 23.455); septembra: 107.815 (Lani: 88.556; 2005: 75.836; 2004: 64.442; 2003: 29.657); oktober: Lani: 93.314 (2005: 81.203; 2004: 69.430; 2003: 29.667); november: Lani: 103.371 (2005: 84.644; 2004: 71.562; 2003: 29.094); december: Lani: 84.380 (2005: 72.937; 2004: 61.909; 2003: 23.944) prestopov tovornjakov, ki drvijo z vzhoda na zahod Evrope in narobe. Dosežen je bil tudi absolutni dnevni rekord prestopov tovornjakov, in sicer 26.6. 2007, ko je omenjeni mejni prehod prestopilo kar 5.484 (pet tisoč štiristo štiriinosemdeset) tovornih vozil in tukaj ni težko izračunati koliko je to na minuto. Sploh pa je letos skoraj vsak dan po »pomurski magistralki« drvelo več kot 5000 tovornjakov, kajti ne smemo prezreti, da se sedaj ne sme voziti ob sobotah in nedeljah ter praznikih. In če tem tovornjakom prištejemo še vsa druga vozila ter »lokalne« tovornjake in tudi traktorje ter drugo kmetijsko mehanizacijo, potem je jasno, da je prehod čez prometnico ali vključevanje v promet, razen pri redkih semaforjih, praktično nemogoč, s tem pa je tudi jasno, kaj vse morajo prenašati ljudje ob cesti in ne samo oni temveč tudi turisti in vsi drugi.
Splošna značilnost je, da se tovorni promet nenehno povečuje tudi ob nedeljah, ko je uradno prepovedan promet tovornjakov po slovenskih cestah. Samo ob nedeljah namreč mejni prehod Dolga vas prestopi v povprečju 700 tovornih vozil, ob sobotah, ko je v turistični sezoni tudi bila prepovedana vožnja skozi Pomurja, pa 1.500. Po splošnem prepričanju bo letos mejni prehod Dolga vas prestopilo nad 1,3 (v devetih mesecih že: 957.751) milijona tovornjakov, kar je realno pričakovati glede na dejstvo, da jih je letu 2006 prestopilo skupno natanko 984.489 (leta 2005: 863.339; leta 2004: 601.624, leta 2003 pa 333.663), in da sta v EU kot rečeno vstopila še Bolgarija in Romunija. Ob vsem tem je zadovoljivo le dejstvo, da se je v letu 2006 kljub vsemu izboljšala prometna varnost ko gre za nesreče. Teh je namreč bilo nekoliko manj, kot v prejšnjih letih, toda temu so najbrž posebej prispevali policisti PU Murska Sobota, ki so od začetka leta bistveno poostrili tudi nadzor nad tujimi tovornjaki. Tako so je neposredno ob »cesti smrti« zgodilo »le« sedem nesreč s smrtnim izidom, kjer je umrlo osem udeležencev v prometu. Žal pa je letos spet veliko nesreč, kajti v prvih devetih mesecih je med Mariborom in madžarsko mejo umrlo kar 15 ljudi (najhuje je pri Močni in Zamarkovi).
Posebej je zanimiv podatek iz Gornje Radgone, ki je po mnenju mnogih najbolj ogrožena, saj jo koridor G1/3 dejansko po sredini seka na dva dela. Poleg tovornjakov, ki so jih zabeležili na mejnem prehodu Dolga vas, pa je tukaj okoli 5.000 tovornjakov, ki so prestopijo mejni prehod Radgona, dobrih 5.000 tovornjakov z mejnega prehoda Petišovci, ter več tisoč tovornjakov z mejnega prehoda Središče, ki spet peljejo skozi Gornjo Radgono. In če odštejemo sobote, nedelje in praznike, ko tovornjaki ne smejo peljati, potem je povprečje za preostale dni, še bistveno višje. Kje pa je še okoli 20 odstotkov „lokalnega“ tovornega prometa, potem tisoče osebnih avtomobilov, avtobusov in drugih vozil?
„Statistika tovornega prometa na mednarodnem mejnem prehodu Dolga vas je neizprosna in kaže na nenehno povečanje prometa, ne pa na trend zmanjševanja, kar smo načrtovali ob zadnjih pogajanjih z odgovornimi ministrstvi. To so žal gola dejstva, in spet je potrebno opraviti temeljite analize, predvsem znotraj ministrstev za promet in notranje zadeve. Čas je, da ponovno ocenimo kje je še meja, ki jo ne prenese ne cesta, še zlasti ne prebivalstvo ob njej. Čas je torej za temeljit razmislek in usklajeno akcijo, ter tudi novo represijo“, pravi Stanko Sakovič, predsednik Civilne iniciative Gornja Radgona ter član odbora za spremljanje izgradnje pomurske AC. Hkrati je Sakovič vesel, da omenjeni odbor podpirajo državljani ob celi trasi „ceste smrti“, ter tudi odgovorni na ministrstvu za promet, kajti kot je sporočil Gregor Ficko z omenjenega ministrstva, bodo kmalu spet uvedli prepoved vožnje tovornih vozil, med tako v soboto, kot v nedeljo, kot je to primer na Madžarskem.
MILIJONITI TOVORNJAK ŽE MINULI TEDEN
Že minuli četrtek, 11. oktobra, torej 80 dni pred koncem leta 2007 je čez mejni prehod na Dolgi vasi zapeljal milijoniti tovornjak. To je dejansko rekord nad rekordi, in zato lahko ob koncu leta pričakujemo še blizu 300.000 tovornih vozil. In ob vsem tem se Pomurci upravičeno sprašujejo kje so končne meje, zakaj se ne uvedejo nekakšne takse, ki bi vsaj nekoliko omejile število tovornjakov; zakaj se ne prepove prevažanje živih živali, kot je to v Avstriji ipd. Zaenkrat je le znano, da se naša država usklajuje z Madžari o morebitnih omejitvah. Tako je novi prometni minister Radovan Žerjav, ob svojem prvem uradnem obisku v Pomurju, konec minulega tedna, povedal, da je v preteklem tednu podpisal spremembo odredbe, s katero bodo dodatno omejili tovorni promet na glavni cesti G1-3 Maribor-Dolga vas. Omejitev bo trajala v soboto od 22. ure do nedelje do 22. ure in bo veljala vse leto. „To je pravzaprav rešitev za prehodno obdobje, saj se dogovarjamo z madžarsko stranjo v želji, da bi bila omejitev tovornega prometa v obeh državah usklajena. Prepričan sem, da bomo dosegli dogovor z Madžari. Zakaj je to prehodna rešitev? Znano je, da taka omejitev povzroči veliko težav predvsem zaradi pomanjkanja parkirnih prostorov. Za ta namen avtocestnega kraka med Mariborom in Lenartom, ki je pravzaprav že končan, ne bomo dali v promet, ampak ga bomo namenili za parkiranje tovornjakov v času omejitve“, je dejal Žerjav.