LANI LE MALO MANJ KOT MILIJON TOVORNJAKOV NA MP DOLGA VAS

Naval tovornjakov skozi Pomurje tudi v zimskem času. Skozi Gornjo Radgono samo v tranzitu pelje povprečno nad 115.000 tovornjakov, torej skoraj trije na minuto; Rešitev šele ob dokončanju avtoceste; Z vstopom Bolgarije in Romunije v EU še huje...
Ne glede na to, da ima skrajnja severovzhodna regija Pomurje veliko takšnih in drugačnih težav, saj po skoraj vseh kazalcih predstavlja najmanj razvito območje v državi, pa je v zadnjih letih osrednja skrb tukajšnjega prebivalstva povezana s prometno varnostjo. Pravzaprav gre tukaj za nevzdržno stanje, ki ga povzročajo tovornjaki, kateri vsakodnevno drvijo po t.i. 5. evropskem koridorju med Barcelono in Kijevom. In čeprav se je omenjena problematika začela že z osamosvojitvijo Slovenije (takrat je mejo med Slovenijo in Madžarsko pri Dolgi vasi letno prestopilo le nekaj tisoč težkih tovornjakov), ter se posebej povečalo po vstopu Slovenije v EU, pa še vedno ni videti prave rešitve. Pravzaprav se stanje samo poslabšuje, kajti iz dneva v dan, tedna v teden ter meseca v mesec, se število tovornjakov samo povečuje, vse skupaj pa vedno bolj ogroža vse udeležence v prometu ter praktično vse prebivalce, predvsem najstarejše in otroke. K sreči pa je vsaj nekaterim odgovornim že nekaj časa jasno, da se bo stanje spremenilo z izgradnjo pomurskega kraka avtoceste med Mariborom in madžarsko mejo. In če bo šlo vse po načrtih naj bi omenjeno prometnico končali do konca leta 2008, do takrat pa lahko pričakujemo, da bo mesečno samo mejni prehod Dolga vas mesečno prestopilo nad 120 tisoč tovornjakov (novembra lani, rekordnih 103.371), kje pa so še drugi mejni prehodi ter lokalni tovorni promet… Kakorkoli že, po uradnih podatkih PU Murska Sobota je letos januarja mejni prehod Dolga vas prestopilo natanko 68.317 (lani: 57.679; leta 2004: 24.957; leta 2003: 22.712) tovornih vozil. V februarju je bilo 70.336 (2005: 63.177 - 2004: 29.315 – 2003: 26.764), marca: 80.881 (2005: 70.046; 2004: 32.353 – 2003: 30.746), aprila: 73.909 (2005: 73.776; 2004: 29.356; 2003: 29.965), maja: 83,788; 2005: 74.210; 2004: 51.873; 2003: 30.445), junija: 81.864 (2005: 73.930; 2004: 56.540; 2003: 26.643), julija: 83.486 (2005: 73.816; 2004: 61.972; 2003: 30.568); avgusta: 72.512 (2005: 62.507; 2004: 47.951; 2003: 23.455); septembra: 88.556 (2005: 75.836; 2004: 64.442; 2003: 29.657); oktober: 93.314 (2005: 81.203; 2004: 69.430; 2003: 29.667); november: 103.371 (2005: 84.644; 2004: 71.562; 2003: 29.094); december: 84.380 (2005: 72.937; 2004: 61.909; 2003: 23.944) prestopov tovornjakov, ki drvijo z vzhoda na zahod Evrope in narobe. Dosežen je bil tudi absolutni dnevni rekord prestopov tovornjakov, in sicer 13.12. 2006, ko je omenjeni mejni prehod prestopilo kar 4.823 (štiri tisoč osemsto triindvajset) tovornih vozil in tukaj ni težko izračunati koliko je to na minuto. Sploh pa je letos skoraj vsak drugi dan po »pomurski magistralki« drvelo več kot 3000 tovornjakov, novembra in decembra pa že nad 4000. In če tem tovornjakom prištejemo še vsa druga vozila ter »lokalne« tovornjake in tudi traktorje ter drugo kmetijsko mehanizacijo, potem je jasno, da je prehod čez prometnico ali vključevanje v promet, razen pri redkih semaforjih, praktično onemogočen, s tem pa je tudi jasno, kaj vse morajo prenašati ljudje ob cesti in ne samo oni temveč tudi turisti in vsi drugi. Splošna značilnost je, da se tovorni promet nenehno povečuje tudi ob nedeljah, ko je uradno prepovedan promet tovornjakov po slovenskih cestah. Samo ob nedeljah namreč mejni prehod Dolga vas prestopi v povprečju 500 tovornih vozil. Po splošnem prepričanju bo letos mejni prehod Dolga vas prestopilo nad 1,2 milijona tovornjakov, kar je realno pričakovati glede na dejstvo, da jih je letu 2006 prestopilo skupno natanko 984.489 (leta 2005: 863.339; leta 2004: 601.624, leta 2003 pa 333.663), in da sta v EU vstopila še Bolgarija in Romunija. Ob vsem tem je zadovoljivo le dejstvo, da se je v letu 2006 kljub vsemu izboljšala prometna varnost ko gre za nesreče. Teh je namreč bilo nekoliko manj, kot v prejšnjih letih, toda temu so najbrž posebej prispevali policisti PU Murska Sobota, ki so od začetka leta bistveno poostrili tudi nadzor nad tujimi tovornjaki. Tako so je neposredno ob »cesti smrti« zgodilo »le« sedem nesreč s smrtnim izidom, kjer je umrlo osem udeležencev v prometu. Posebej je zanimiv podatek iz Gornje Radgone, ki je po mnenju mnogih najbolj ogrožena, saj jo koridor G1/3 dejansko po sredini seka na dva dela. Poleg tovornjakov, ki so jih zabeležili na mejnem prehodu Dolga vas, pa je tukaj okoli 5.000 tovornjakov, ki so prestopijo mejni prehod Radgona ter dobrih 5.000 tovornjakov z mejnega prehoda Petišovci, ki spet peljejo skozi Gornjo Radgono. In če odštejemo nedelje in praznike, ko tovornjaki ne smejo peljati, potem je povprečje za preostale dni, še bistveno višje. Kje pa je še okoli 20 odstotkov „lokalnega“ tovornega prometa, potem tisoče osebnih avtomobilov, avtobusov in drugih vozil? . „Čas je, da ponovno ocenimo kje je še meja, ki jo prenese ne cesta, ampak prebivalstvo ob njej. Ropova vlada je pri 50.000 tovornjakih ocenila,da je povečanje enako posledicam naravne katastrofe. Kaj bomo rekli zdaj - odgovorno in dosledno. Čas je za temeljit razmislek in usklajeno akcijo, ter tudi represijo“, pravi Stanko Sakovič, predsednik Civilne iniciative Gornja Radgona.